tisdag 19 mars 2013

Igår kilade jag ned till kosttillskottsbutiken i stan och inhandlade lite nytt drickbart. Hade fått rådet att satsa på ett vassleprotein som går snabbare ut i kroppen och skall intas direkt efter träningen för bästa effekt. Jag köpte även en riktigt bra pre-workout, som ökar fokusering och peppen på passen. 

Det har blivit en del tillskott för att göra mina dagar lite enklare. en shake kan hjälpa så mycket i vardagslivet när man har bråttom, så därför har jag investerat i ett Kasein, vilket är proteinpulver med långsam upptagning. jag har även ett blandprotein som mellanmål, och ett vassleprotein som jag tar efter träningen. Jag har valt att inte följa några som helst dieter då jag vet att min hjärna är trotsig, och alla typer av förbud och hittepå- bara måste brytas helt enkelt om de själv får bestämma :)
Så jag käkar precis som dom flesta, jag gör mina val och jag ser till att käka så bra för min kropp som det bara går, men tillskillnad från förr så ser jag till att käka ofta eftersom jag är hungrig rätt ofta. och det som jag har upplevt är skönt är att min syn på mat har blivit att det är mitt bränsle, och är kroppen hungrig så skall jag käka, jag lägger inte in mer tankar eller värderingar i det utan väljer helt enkelt bara att prioritera.

 Jag käkar ofta gröt till frulle, en shake till mellanmål eller kanske lite keso med frukt, ägg, knäckebröd eller kesella, eller ja vad som kommer över mig helt enkelt. vid lunch käkar jag som så många säger "ren mat", säg nötfärsbiffar med keso och grönsaker och råris, wok, kycklingwraps eller något annat smarrigt, jag har rätt höga krav på variation i maten, vilket leder till att man får experimentera sig fram lite i köket :) ibland blirde bättre än andra gånger haha. sedan blir de gärna ett mellanmål till och kvällsmat likt lunchen. Kvällsmaten får inte intas senare än 3 h innan sömn,. och är jag görhungrig ändå så får jag ta en shake till.

annars så dricker jag aminosyror under passet för att hjälpa kroppen med återhämtning och reparering av små bristningar i musklerna, och stimulera muskeluppbyggnaden. 

Från början hade jag ingen vidare insikt i varför man skulle äta tillskott vid träning, men jag har upplevt att det hjälper mig mycket när jag har ett upplägg som omfattar 5 dagar i veckan. 

Om man är intresserad av tillskott så anser jag att man bör se över vad man har för behov av dessa, och vad man känner att man vill använda dem för. vissa produkter är kanonbra, och en del fyller något mindre funktioner. Men mitt tips är att om man känner att det vore intressant att testa något kosttillskott så sök information kring det, kolla vad som rekommenderas och vad som kan passa just dig bäst. det är en djungel där ute, så börja med att ta reda på vad just tillskottet är för något, och sedan kan man se över vad alternativen är. På alla kosttillskottshemsidor finns riktigt bra beskrivningar av produkterna, och jag kan rekommendera att surfa in på www.proteinbutiken.se, www.gymgrossisten.se eller mmsports.se , det är de hemsidor som jag har uppfattat har ett omfattande och välfyllt sortiment med bra rekommendationer och beskrivningar.

Ha en fin kväll! kram på er:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar