tisdag 18 december 2012

det växer och det knakar

Det har hänt en del sedan jag började ta tag i min träning ordentligt.
Jag började ordentligt att se över hur jag mådde i början av Juni, och satte igång med min träning direkt och följde ett styrketräningsupplägg som jag följde med på med min vän Åsa (entillviktblogg.blogg.se). Jag har haft enormt stor nytta av att kunna utbyta idéer, känslor och tankar med henne. Hon har en järnvilja, och har kommit otroligt långt, hon har hittills plockat drygt 15 kilo, och är mycket nära sitt mål som hon satte på vägen mot en stärkt fysik och ett välmående för framtiden. Jag är obeskrivligt stolt över henne, hon är värd all credd i världen efter allt slit, men även glädje hon har gått igenom på sin resa. Hon är som en syster för mig, och att se henne må bra och utvecklas gör att mitt hjärta hoppar av glädje. Vi har bokstavligen gått igenom blod, svett och tårar ihop, and it pays off! verkligen. Min ihärdighet i träningen är mycket tack vare henne, då jag jämsides ser att hon aldrig ger upp, trots att man ibland möts av motgångar, och det får mig att inse att det inte är ett alternativ att inte ge sig själv en chans till.

Så för att sammanfatta vad som hittintills har hänt,

min startvikt låg på 58 kg, och jag ligger nu på 52 kg. viktigt att noteras är att jag är 156 cm lång, och att 58 var normalvikt för mig och 52 kg är likaså normalt att väga, när man följer skalan för BMI. min fokus ligger på att stärka min fysik, och att öka i vikt är ingenting farligt, det handlar om att kunna känna sig nöjd med fysiken, oavsett mått och vikt. Jag önskar att få mer definierade och starkare muskler, och det innebär både ökad vikt (i muskler), men även minskad vikt (på grund av den önskade definitionen), vilket innebär att det inte finns någon anledning att stirra sig blind på just siffran, om det inte är ett specifikt mål som man faktiskt har. det viktiga är att följa sin egen dröm och vilja.

Löpning:
Juli - ungefär 500 meter i 10 km/h
. det är sant, 500 meter och jag var helt slut. jag bestämde mig för att börja där jag var, och göra vad jag kunde för att utveckla det.
December- 5 km i ca 10 km/h

Axelpress-                                                     15,5 kg                              20 kg                                      
axelflies-                                                        5 kg                                   6 kg           
bröstpress(hantlar)-                                       5kg                                    7 kg              
deltoidpress -                                                13, 5 kg                             25 kg            
tricepspress -                                                 25 kg                                35 kg
triceps cable-                                                12 kg                                 15 kg
tricepsstång -                                                 10 kg                                 15 kg

Hantelrodd -                                                  8 kg                                 12,5 kg
latsdrag -                                                       22,5 kg                            30 kg
rodd -                                                           20 kg                                30 kg
squats -                                                         20 kg                                35 kg
framsida(maskin)                                           25 kg                                 39 kg
Baksida (maskin)                                           27 kg                                 32 kg
Glutespress-                                                  25 kg                                 41 kg
benpress -                                                     85 kg                                 110 kg
bicepscurl stång-                                           15,5 kg                               20kg
Biceps(hantlar) (hammercurl/bicepscurl)         7,5 kg                                 6 kg        
















2 kommentarer:

  1. Grymma framsteg! Fortsätt kämpa så kommer vikterna fortsätta öka och din löpning är ju brutalt mycket bättre. Snart tar du milen :)

    SvaraRadera
  2. Så grym du är hjärtat! Det är ju världens skillnad! Heja heja dej!! Så stolt! :D Tusen tack för dina fina ord oxå- det värmer så in iiiiii ska du veta! Löv juuuu<3

    Puss å kraaaaaam!!

    /Åsa

    SvaraRadera