måndag 3 september 2012

Igår tog jag tag i det, jag tog mig samman mitt i allt hosteri och febrighet!
jag beställde hem lite göttit för att hjälpa till vid snabbare återhämtning efter träning, speciellt de större muskelgrupperna som aldrig tycks ladda om tillräckligt till nästa pass. Jag vill ha lättare till pump och jag vill dessutom ha explosivitet i musklerna.
Det finns en djungel med kosttillskott, och det har tagit mig ett gäng timmar att hitta rätt mängd, rätt egenskaper och rätt smak dessutom. det är lite tråkigt att köpa protein som är helt omöjligt att få i sig, då kan man likagärna vaska pengarna till träningsguden lixom.
Så för att sammanfatta lite snyggt så var kraven följande:
- ett proteinpulver
- en blandning aminosyror

vid valet av proteinpulver kändes smaken, storleken, kaloriinnehåll och priset viktigt för mig. Eftersom jag aldrig kört med proteinpulver innan, så kändes 500g som en bra start. dock så fanns bara 1 kg att beställa från samma sida som jag hittade mina aminosyror på, så det fick bli 1 kg ändå. Men tar man en shake om dagen så håller det i nästan 2 månader.
Jag valde Scitecs protein Delite i smaken ananas-vanilj. Som kvinna skall man ta 20g per portion vilket har ett energiinnehåll på 81kcal. Proteinet innehåller även en mängd taurin, som säkert tidigare bekant finns i b.la. redbull och andra energidrycker. Det innehåller även en viss mängd L-glutamin vilket som påskyndar återhämning av mikroskador i musklerna. Just dessa mikroskadorna är ju en av anledningarna till att man känner sig trött i musklerna länge, eftersom man vid påfrestande träningspass tänjer på gränserna för vad musklerna orkar och klarar av, och det kan skapa mindre bristningar i muskelfibrerna.

Valet av aminosyror föll rätt snabbt på Bodyscience produkt BCAA-XX. Jag stod och kikade på alternativen att använda mig av BCAA eller EAA. skillnaden som jag har förstått det är att BCAA innehåller de 3 viktigste aminosyrorna och EAA innehåller en kombination av 8-9 stycken aminosyror. EAA bör man ta på tom mage 2 timmar innan träning, men tas därför också upp bättre för att aminosyrorna kringgår spjälkningsprocessen. Därför är aminosyror bättre alternativ till vassleprotein. Dock finns inga dokumentationer på att BCAA inte är ännu effektivare än EAA, då det innehåller Leucin, vilket sägs vara den katalyserande aminosyran för proteinsyntesen.
Dessutom så är BCAA lättare att smaksätta, och är inte lika känsligt för tidpunkt för intag, och hjälper dessutom till lite extra med energi under träningspasset. Så därför valde jag just en BCAA produkt. och att valet var just Bodyscience aminosyror var för att min käre bror har rekommenderat dem, och har själv upplevt att de har väldigt bra kvalité på sina produkter.
Smaken blev en Citron/lime, då jag vet att aminosyror blir mer "saftiga" i konsistensen, d.v.s. inte som en skummig mjölkig proteinshake.
här har du godingen:

1 kommentar:

  1. Du kunda ha frågat mig, mitt protein smakar som macdonalds milkshakes :D

    SvaraRadera