tisdag 8 januari 2013



Ren ilska, frustration och förvirring!

I somras stod jag lite småtjurigt på löpbandet brevid Åsa och konstaterade att jag var fullkomligt trasig efter 5 minuter på löpbandet. Men jag hade Åsa brevid mig som sa åt mig att det var bra ändå att jag klarade 5 minuter och att  det är bättre att jag testar och springa än att inte springa alls. jag muttrade lite, över känslan att inte fixa det. Men jag bestämde mig för att
"jaha, är det något jag ska börja med så är det väl att iallafall springa som uppvärmning, tillslut kanske det ger med sig trots allt!"
och ja, sakta men säkert så gjorde det ju det. jag minns verkligen inte första tiden alls. jag kände nog bara på de. sommaren gick inte till att lägga någon vidare krut på löpningen utan jag spinnade mest, det orkade jag ju trots allt och kunde härda mig igenom.  Men när jag flyttade till min nya stad där jag pluggar så la jag i en extra växel och insåg att det var väldigt skönt att löpa.

När det kommer till min löpning har jag märkt att jag har riktigt svåra problem med min vänstra axel. det är en krampliknande smärta som sträcker sig upp mot nacken och blir förlamande smärtsamt tillslut vilket leder till att jag måste avbryta löpningen. jag försöker hela tiden komma på nya lösningar, att hålla armen helt stabil och stilla under löpningen, att värma upp den innan, jag vevar och jag viftar, jag sträcker på mig och jag slappnar av. det är ingenting som fungerar och igår fick jag nog. Jag var två sekunder från tårar i ren frustration och smärta. VAD ska jag göra? vad kan jag ta mig till? sjukgymnasten jag var hos förklarade det med dålig hållning, men det har jag åtgärdat utan resultat på smärtan vid ansträngning. sedan kallade hon mig på möte, men det var visst ett minne blott då hon inte dök upp och sedan dess har jag inte hört från henne eller VC.
om jag rör på axlarna under löpningen, rubbar den statiska positionen så börjar smärtan direkt. Jag har läst en del forum och många säger att det beror på att man har håll. men jag försöker och försöker att testa olika positioner på axlar, armar, avslappning eller spänning. Tillslut övergår det itll att jag tappar känseln på en viss punkt vid skuldran.

det enda jag själv kan försöka tänka på som jag kommit fram till genom timmar av googlande är att jag borde vara mer "mån" om kroppen när jag ska löpa. värma upp lite innan t.ex. crosstrainer. stretcha och slappna av ordentligt. försöka att vara mjuk och följsam och helt enkelt tänka på att inte spänna mig.
och inte ge upp! den där milen ligger och väntar på mig, och den är MIN bara min!

1 kommentar:

  1. Jobbigt det där med axeln. Kör på bara.. Det kommer släppa. Jag känner igen det sen gamalt. Häng i bara, snart kommer det bara kul att springa :) Försök verkligen slappna av, det handlar bland annat om att inte spänna. You GO girl!

    SvaraRadera