torsdag 10 januari 2013


Student som man är, så är de ju ganska lätt att "småäta" mellan varven när man går hemma i tentaperioder och bara önskar att plugget skulle lägga sig, eller iallafall närma sig mållinjen!

Det finns många små knep att ta till i sådana lägen, och jag är definitivt inte en av dem som följer dessa varje dag, även om jag önskar att jag kunde. Men jag tänkte att jag kunde skriva upp lite såna små guide-lines som jag själv ofta försöker tänka på trots allt.



  • tänk på att dagen egentligen matmässigt är helt omvänd än vad dom flesta är vana vid. Det vill säga att på morgonen behövs faktiskt det största målet mat! och sedan skall portionerna och intaget minska utefter dagen, och på kvällen behövs det faktiskt ingen brakmiddag utan kanske något lättare kvällsmål.  Får du i dig en bra frukost så kommer du ha en mycket högre start-energi på dagen!
    Jag som själv älskar just middagar kan ju förstås protestera högljutt mot det här, men eftersom jag har mitt lilla hushåll och pluggar och håller på, så orkar man faktiskt sällan ställa sig och laga något stort till sig själv.
  • ät med färre timmars mellanrum, mindre portioner men oftare, så slipper kroppen stressas "när du väl äter". oftast resulterar färre måltider om dagen till att när du väl äter så äter du för snabbt och hinner inte känna mättnad, eller så helt enkelt äter du för mycket då kroppen inte riktigt är i en rutin att " snart blir det faktiskt mat igen, lugna ned dig lite va!" :)
  • mellan dom stora målen, frulle, lunch om kvällsmålet så pilla i dig mellanmål! Själv har jag blivit storförtjust i cashewnötter, som är grymma att käka för att få en snabbt gladare mage vid sug efter något eller lättare hunger. annars funkar ju frukt, knäckebröd, müsli, kesella, ja you name it så länge det inte är för mycket eller för mastigt. 
  • Vet du med dig att du har lätt för att småäta så eliminera problemet. gör dig av med allt som går att småäta på men som inte är bra att stoppa i sig. Det händer att om jag har godis kvar sedan en kväll då jag har unnat mig, så ger jag bort det eller gör mig av med det, då jag vet att i jobbiga stunder kommer jag inte kunna hålla mig ifrån det.
  • Och glöm förtusan inte att man måste kunna unna sig mellan varven! Det handlar ju om att hålla en balans, man kan inte käka godis alla dagar, men att knapra på en selleri när polarna har popcorn och filmkväll behöver inte heller vara ett alternativ. sätt en egen gräns för när och hur du får unna dig, och unna dig på den nivån att du känner dig nöjd, inte övermätt eller sockerchockad, njut och passa på när du har valt tillfälle!:)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar