torsdag 7 februari 2013



Idag kom paketet jag beställde inför min klätterkurs, men det får bli ännu ett byte då storleken kändes lite väl stor och jag ska ju faktiskt hänga mitt liv i den där selen, så det känns som ett klokt beslut att beställa en som blir riktigt tight på. När jag var inne och pratade med personalen på Uteliv så förklarade dom att jag skall kunna hänga upp och ned och den skall vara så tight i midjan att det håller fast mig även om jag hänger i positionen att jag kan glida ur. Kollar mailen varje dag för att se om det har blivit något beslut om kursen, men än så är det helt tyst. sista anmälningen är den 11, så jag sitter spänt och väntar tills dess. Men om den inte blir av så känns det som om det borde finnas alternativ, och i värsta fall sticker jag till halmstad och tar grönt kort på en kväll, och får vänta med rött i ett halvår. det är sådana reglerna är i Halmstad, för att jag skall på klättererfarenhet. Skillnaderna mellan korten är att grönt kort gör att du får topp-klättra, med ett rep fäst i taket och en person som säkrar på backen. Medan det röda kortet gör att du får säkra allteftersom du klättrar, och har en person som matar ut lina åt dig. En stor anledning till att jag har bestämt mig för att klättra är pågrund av känslan det gav mig att hänga fast där med känslan av att "nu hänger det här på mig, på vad jag tar för beslut", och eftersom människans kropp är gjord för att skydda sig själv så stänger man av alla tankar och allt vad bekymmer heter och man har 100% fokus på det man gör för stunden. Dessutom är det ett riktigt kul sätt att jobba problemlösningar i klättringen, det finns något som heter Bouldring vilket innebär att du klättrar lägre höjder utan sele och jobbar med att klättra olika leder av olika svårighetsgrader. riktigt roligt när man bara behöver skingra lite tankar och jobba både med hjärnan och kroppen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar