tisdag 5 februari 2013

Våga fråga!

När man står på gymmet och har precis klivit av det där löpbandet som man promenerat sig varm på, och man står lite rådvill och undrar vart tusan man tar vägen nu?
Vi alla har nog varit där, och om man inte har testat att gå till gymmet någon gång så är det nog ett av de hindren som gör att du inte har någon lust att gå dit. Du vet Lixom inte vad alla maskiner gör, dom ser stora och dom ser tunga ut. Någon sitter och kastar med hantlar stra som din överkropp och du känner bara att nae? Vad tusan ska jag göra här?
Man känner sig lite vilsen, och man vet inte ens vilka maskiner eller övningar som gör vad för dig, eller om du ens tränar rätt.
Och det är inget ovanligt, jag lovar dig att alla som står där i gymmet du befinner dig har känt precis samma sak, alla är nybörjare någon gång!
Våga fråga, ser du någon som gör en övning så gå fram och fråga vad den gör eller hur den gör övningen! Vem du än är så blir du garanterat bemött med välvilja, , självklart vill man hjälpa till och få visa hur det fungerar! Var inte rädd för att ta hjälp om det känns knepigt!

På många gym eller jag skulle nog vilja säga alla gym, så kan du be om att få en förklaring av maskinerna av personalen, och en hel del gym bjuder på en gång med en Personlig Tränare som mer än gärna hjälper dig med upplägg för just dig!
Glöm inte att du har all rätt i världen att få ta din plats på gymmet, precis som alla andra, och glöm inte att ha roligt medans du gör det! Ta chansen!

Igår tog jag hjälp av en vän som har tränat under en riktigt lång tid och som vet vad som krävs för att träna rätt och för att nå resultat, om det är fysisk förändring man söker. Jag är enormt tacksam över att få hjälp och över att det finns någon som vill förklara det svåra med träningen för mig!
Jag har fått ett upplägg och kommer att följa det i syfte att nå mitt mål att bli stark och smidig i kroppen och för att orka mer.
När jag har testat upplägget så ska vi ha uppföljning och gå igenom övningar tillsammans så jag gör dem rätt och så jag lär mig vad de innebär för just mig.

Det jag vill komma till är att det alltid är tacksamt och alltid OK att våga fråga och våga ta hjälp! Vill du, så kan du!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar