torsdag 21 februari 2013

Hade lite besök av ladiesarna här igår, och vi lagade Tacopaj! Hur gott dom helst, och vi gjorde den på en deg av dinkelmjöl och kesella, salt och olja! Hur enkelt som helst, och kanonbra rent näringsmässigt!:)

Jag Försöker hålla lite koll på käket, jag har ett kompensationstänk när det kommer till mat, "ska jag äta fritt en måltid, så bör jag fundera över hur jag hanterar den där andra måltiden istället". Det är ganska smart för att känna stt man vet ungefär vad man stoppar i sig.

Jag vet mycket väl med mig att mat och tankar och uttalanden kring vad man äter, hur och varför, kan vara ganska knepigt för många. Det är inte sällan som jag får höra att man är trött på att höra folk värdera mat hela tiden.
Men jag tror man måste fundera på båda sidorna och försöka vara försiktig med hur man talar om mat och vad man stoppar i sig, men samtidigt finns det dem som faktiskt ärligt vill ha koll och brhöver "styra" sin kost lite för att må som bäst. det gäller att hitta en balans och respekt för vilka åsikter man har och att kunna vara öppen för andras bagage och behov.

Personligen är jag ganska öppen och ärlig, då jag vet att jag lätt stoppar i mig mat, och därav behöver vara medveten vad jag äter. Jag pratar inte om det om jag inte blir tillfrågad, men om det diskuteras att man skall äta och laga något tillsammans, så behöver jag ju självklart delge vad jag har för önskemål, och jag tar gärna hand om dem själv, men fortfarande måste "anledningen" ändå sägas för att man skall förstå varför jag kan avstå eller vilja ändra lite i min del.

Personligen har jag inte en jättehög ämnesomsättning, vilket gör att jag behöver ha ett litet öga på mig så jag inte alltid käkar för att det är gott, utan för att det är ett bränsle min kropp behöver!:) dessutom har jag satt upp mål inför min vår, vilket gör att jag tycker att det är roligt att hjälpa kroppen på traven med rätt typ av kost för att nå de resultat som är uppsatta.

Glöm inte att unna er, och tillåta att ha stunder då man inte behöver tänka efter, och glöm inte att vi alla är olika och behöver man lägga fokus på kost, träning, studier eller jobb, vad det än gäller, så är det faktiskt ok, alla har olika utgångslägen och dessa måste mottagas med acceptans:)
Var rädda om er själva och varandra!:)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar