torsdag 5 juli 2012

Senaste två dagarna har jag valt att inte träna något, dela för att jag jobbat 8.45-20, så set blir rätt sena trötta kvällar, och dels för att det har varit mycket som hänt med gäster och grejer direkt efter. Jag har dessutom känt mig lite krasslig, så i rusk att bli dålig då många runt mig ligger i feber, så tänker jag ta det lugnt tills ikväll, och köra en promenad bara dör att hålla lite på mig. Maten igår blev 2 knäcke, kycklingspett sallad och bulgur, och på kvällen syndade jag med grillat och en del kolhydrater som bröd o.s.v Dagens har hittills varit 1 knäcke, fil och granatäpple och jordgubbar, och till lunch stressade jag iväg till willys och köpte kalkon, avakado, majs, tomat gurka morot och tzatsiki. Kvällsmaten får bli kolhydratsnål eftersom jag inte ansträngt mig. En undran? Jag jobbar ståendes/runt gåendes 8-11 timmar per dag, det borde väl ändå dra lite cals egentligen? Nu ut på jobb igen, lunchen är över! Reminder till mig själv- snygga till bloggen!

2 kommentarer:

  1. Det gör en rätt stor skillnad på din totala kaloriförbrukning om du rör dig på jobbet. Den klassiska formeln för tjejer ser ut såhär:

    (Citat:)
    "Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)

    Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.

    Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren, och från summan du får fram (som alltså visar det energiintag du behöver för att din kroppsvikt skall vara konstant vid den aktivitetsnivå du anger) drar du av 500 kcal. Det är kaloriintaget som du bör ligga på för att uppnå viktminskningen av ett halv kilo per vecka."

    De sista 500kcal är alltså för att minska med 0,5kg i veckan och kan ökas om du vill minska mer eller minskas om du vill tappa vikten långsammare :) 1kg fett motsvarar ca 7000kcal, så 500kcal per dag = 3500kcal på en vecka = 0,5kg.

    SvaraRadera
  2. Tillägg: Det är alltså 0,5kg FETT per vecka, och sedan tappar man ju lite vätskevikt och sånt också på köpet. :)

    SvaraRadera